دوشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۸

ايجاد تاسيسات گردشگري در شهر صائين قلعه (لزوم توجه به گردشگري شهري)



امروزه در دنيا بناها و نشانه هاي باستاني بعنوان مراكز توريستي به علاقمندان معرفي شود ساختار قدمت و نماد مذهبي يا تاريخي بودن بعضي از اين بناها گردشگران خاصي را به سوي خود جذب مي كند، لذا توسعه خدمات و تاسيسات جانبي و رفاهي از قبيل احداث هتل،اقامتگاه، مسافرخانه ها و... به جلب رضايت و جذب توريست كمك مي كند. از جمله اين مراكز تاريخي- مذهبي ، وجود بارگاه مقدس امام زاده يعقوب(ع) واقع در محدوده متصل به قسمت جنوبي شهر است كه اين بناي تاريخي از جانب جنوب شهر مشرف به كل بافت شهر صائين قلعه، نماي خاصي به منظر اين شهر بخشيده است.
به لحاظ اقتصادي بخشي از درآمد ناخالص ملي از راه معرفي و توسعه اين مراكز باستاني و تاريخي تامين مي شود كه در كشور ايران با بذل و توجه خاصي كه مسئولين ميراث فرهنگي به بناها با ارزش داده اند حساب خاصي براي اين مراكز باز شده و شاهد گسترش و روند مرمت كلي بناها هستيم. به رغم اغلب برنامه ريزان و مديران شهري ، توانمند سازي اين كاربريها به تقويت توريسم محلي و فرامحلي كمك زيادي مي كند اين توانمند سازي به دو شيوه خاص صورت مي گيرد كه عبارتند از:
1- توسعه بخش خدمات رفاهي – تفريحي مثل هتل، مسافرخانه، اقامتگاه هاي بهداشتي و .....
2- تعمير و مرمت خود بنا و دادن ارزش به كاربري با ايجاد حس رفتار روانشناسانه اجتماعي ، مذهبي جهت جذب توريست.
آنچه كه در برنامه هاي كلان و خرد در رابطه با توسعه مراكز توريستي در توسعه اجتماعي و اقتصادي مطرح ميشود تامين اعتبار لازم به مراكز از سوي ارگانها و سازمانهاي مسئول است. به اميد آنكه روزي مسئولين محترم شهرستان ابهر با عنايت به شيوه هاي مطروحه فوق الذكر با نگرش عادلانه( از شعارهاي عدالت گستر دولت كريمه آقاي دكتر احمدي نژاد) اعتبارات خاصي به اين مراكز توريستي – تاريخي- مذهبي اختصاص دهند تا تضميني براي آينده و توسعه شهري صائين قلعه واقع شود.

امام زاده یحیی




شهر صائين قلعه در 25 كيلومتري سمت غربي شهر ابهر قرار گرفته و از مناطق آباد و پر جمعيت آن شهرستان محسوب مي گردد . در قلب قسمت مسكوني اين شهرك بقعه موسوم به امامزاده يحيي ( ع ) قرار گرفته است . محققين شرح الانساب كنيه صا حب بقعه را به امام موسي الكاظم ( ع ) رسانيده و وي را از اولاد و احفاد آن حضرت دانسته اند . اين بنا از نظر عناصر تزئيناتي ضعيف و كل آرايش منحصر به رديف كاشي در پاطاق گنبد است . در وسط اين شبستان قبر امام زاده قرار گرفته و بر روي آن يك واحد ضريح چوبي نصب شده است .


امام زاده یعقوب







دومين امامزاده معتبر صائين قلعه امام زاده يعقوب مي باشد . اين بقعه در سه كيلومتري سمت جنوبي شهر در بالاي يك تپة طبيعي قرار گرفته است . در رابطه با شجره نامة آن حضرت اختلاف نظر وجود دارد كه از احفاد و نوادگان حضرت امام جعفر صادق(ع) دانسته اند . مجموعه امام زاده يعقوب به جهت توجه و عنايت مردمي از رونق زياد برخوردار است و هجوم زائرين موجبات گسترش فضاهاي عمومي ، زائرسرا ، كشتارگاه و بالاخره آشپزخانه در اين مجموعه است .